DARAH TINGGI / HIPERTENSI

PERILAKU SEHAT PENCEGAHAN
DARAH TINGGI / HIPERTENSI
(Tugas Psikologi Kesehatan)

FAKULTAS KESEHATAN
UNIVERSITAS DIAN NUSWANTORO
SEMARANG

BAB I
PENDAHULUAN

HIPERTENSI ( DARAH TINGGI )
Hipertensi atau darah tinggi merupakan di antara masalah kesehatan utama di kalangan golongan dewasa di pertengahan umur dan warga tua di Malaysia.
Penyakit darah tinggi berlaku akibat tindak balas tidak normal salur darah yang menyebabkan tekanan di dalam saluran darah meningkat melebihi dari biasa. Ini adalah satu fenomena yang agak kompleks untuk diterangkan. Tekanan darah normal bagi orang dewasa ialah 120 mmHG (tekanan sistolik) dan 80 mmHG (tekanan diastolik).
Peningkatan tekanan darah menjadi tebih tinggi dari panas normal akan menyebabkan kerusakan serta pemendapan plak kolesterol pada salur darah, dan seterusnya boleh mengakibatkan pendarahan dan kerusakan pada organ.

BAB II
PEMBAHASAN

EPIDEMIOLOGI
Kajian morbiditi kebangsaan tahun 1986 mendapati bahawa kejadian (prevalen) hipertensi bagi mereka yang berumur 25 tahun ke atas ialah 14.4 peratus. Kejadian pada tahun 1997 pula ialah 4.400 per 100.000 penduduk. Insiden yang tertinggi adalah di kalangan kaum Melayu dan diikuti oleh kaum Cina dan kaum India.
Adalah didapati bahwa mereka yang tinggal di kawasan pedalaman mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat hipertensi berbanding penduduk kawasan bandar. Lelaki pula mempunyai risiko lebih tinggi berbanding wanita untuk mendapat hipertensi.

FAKTOR RISIKO
1. Berat badan yang berlebihan/gemuk (obesiti)
2. Pengambilan lemak yang berlebihan/makanan berkolesterol tinggi
3. Pengambilan garam/makanan yang terlalu masin
4. Kurang aktiviti fizikal/kurang bersenam
5. Faktor keturunan.

TANDA DAN GEJALA
Majoriti dari pesakit tidak mempunyai sebarang gejala, dan tanda-tanda hipertensi biasanya dikesan semasa pemeriksaan rutin.
Tanda dan gejala yang boleh dialami adalah :
1. Sering sakit atau pening kepala
2. Sakit tengkuk
3. Pitam atau pingsan

RAWATAN
Hipertensi boleh dikawal dengan memakan obat darah tinggi. Dapatkan obat dari doktor anda. Makan obat seperti yang diarahkan. Jangan sekali-kali meninggalkannya atau meningkatkan dos rawatan tanpa pemeriksaan dan nasihat doktor.
Selain dari memakan obat, tekanan darah tinggi perlu dikawal dengan mengamalkan pemakanan yang sehat, yaitu kurang lemak dan garam senantiasa bersenam (Dapatkan nasihat dokter jika anda menghidap sakit jantung, sebelum bersenam). Berhenti merokok.

BAB III
PENUTUP

A. Kesimpulan
Hipertensi atau darah tinggi merupakan masalah kesehatan utama di pertengahan umur dan golongan umur tua.
Menurut epidemiologi di gambarkan bahwa Hipertensi di dapati pada penduduk yang tinggal di kawasan pedalaman, selain itu lelaki mempunyai resiko lebih tinggi berbanding wanita untuk terkena hipertensi.
Faktor dan hipertensi salah satu diantaranya adalah berat badan yang berlebihan/gemuk. Faktor ini sangat beresiko pada hipertensi (darah tinggi)

B. Saran
Hipertensi boleh diobati dengan memakan obat darah tinggi, memakan makanan yang sehat, istirahat yang cukup serta olehraga yang teratur.


Share



0 komentar:

Posting Komentar